lördag 15 oktober 2011

Glimtar från trädgårdsmässan i Jönköping.

 Mitt första besök på trädgårdsmässan på Elmia i Jönköping. Blev positivt överaskad då det måste vara svårt för leverantörerna att skaffa fram fina  uteväxter. Det tycker jag att dom hade lyckats bra med. Jag fösöker privat alltid leta efter nya roliga växter. Perenner, buskar och träd....osv. Man sneglar ju alltid på sortiment från andra länder, Vill man ha något udda så är det lättare att hitta och beställa det utomlands via nätet. Eller genom kontakter bland trädgårdsvänner. Tyckte inte att det fanns så mycket nytt för mig, men för normal konsumenterna fanns det en hel del.
Jag fastnade för snitt och krukväxter. Där har jag inte lika koll, så det mesta imponerade stort på mig. Det vekar som trenden med det naturliga även återspeglas i blomsterbinderierna. Uppsättningarna var lite ängsliknande. Mycket vackert!!!!
 Årets perenn 2012 blir den blå Bolltisteln. Det är ett bra val för den är så vacker. Liksom den vita sorten.
Vi som sliter med den förhatliga snöbärsbuskhäcken här hemma...vad var det som jag föll mest för på mässan. Jo denna underbara rosa formen. Den var sammansatt med en underbart söt Bergenia  med samma ton i blomman. Oj vad snyggt!!! Vill ha!!!!
På andra plats kom även det en förhatlig Malus.....Vi  har haft två olika Malus som vi sen grävt bort. Men denna pelarform var så ljuvlig. Det sägs att när fan blir gammal så blir han religös. Det kanske ligger lite sanning i det för det var dessa två saker som satte mitt hjärta i brand.
Den lite ruffa stilen i inredningen inomhus gäller även i trädgåren. Denna möbel är ju så snygg att ha inne, i växthus eller i trädgården. Second hand och Vintage är det som gäller. Som en inbiten LoppLoella vet jag att det har blivit svårare att få tag på roliga saker. Alla har blivit mer medvetna både om saker och vad man kan få betalt för äkta skrot. Så då är det ju härligt för oss som gillar den här stilen att man numer kan hitta dettta ute i inredningsbutikerna.
Ha det härligt i hösten....en ständig trend oavsett tid är att vara ute i det härliga naturen och njuta av det som naturen själv designat. Det är OSLAGBART!!!!
Carina

8 kommentarer:

Jenny Oak Fae sa...

Ser ju ut som ulldreads på buketten, snyggt!!!

: )

KRAM, Jenny

Gela sa...

Vad härligt att få följa med på mässa med dig. Underbara bilder. Önskar dig en fin kväll/Gela

Tant Otteskrufv sa...

Trädgårdsmässa på hösten?! Spännande!Och ja, fynd är svåra att göra på loppisarna nuförtiden men idag hittade jag ett par utmärkta kardor för bara 20:-.Bingo!

Anjas Hill sa...

Pelarformade växter står just nu högt i min önskelista!
Och den där möbeln i någon metall - varför vinner inte jag i Postkodlotteriet ;)))? /Anja

Compact Garden sa...

Du måste ha världens bästa jobb just nu Carina..bara frossa i vackra saker och fina blommor..Härligt!
När ska ni öppna?
Kram på er Anne

Hannele på Hisingen sa...

Underbara kreationer, mysig ruffighet.

Ester sa...

Åh. Ångrar lite att jag inte åkte på mässan när jag ser dina fina bilder! Kanske inte så mycket för nyheterna, utan mer för känslan av att trädgården inte lämnar in för gott, bara för att det snart är vinter.
Kram Ester

Alen Trädgård sa...

Kul att få se bilder från Elmia:) Alltid roligt att gå på mässor och hämta inspiration och information om kommande trender. Härligt att bara gå omkring på dylika ställen och bara vara - insupa hela härligheten:) Ha det gott/Monne