söndag 21 november 2010

Vita paviljongen...


Helleborus Julros "Betty Ranicar"

I Vita paviljongen växer en vit dubbel julros, helt fantastiskt vacker. Det tog några år för den att blomma och när den väl gjorde det så läste jag att julrosor tycker om kalk. Jag gav den en näve kalk och hoppades att den skulle bli ännu större nästkommande år...men istället för att bli större och finare tynar den nu snart bort. Det blev bara två små ynkliga blad. Är det någon som kan svara på vad som hände.

Acer negundo "Flamingo" Asklönn
.
Vita paviljongen är kanske inte ett rättvist namn. Här blommar det växter som är vita med rosa och gröna antydningar. Då passa denna brokiga asklönn bra.

Här växer också en Strimmlönn som vi köpt som en mindre planta men som efter några år börjat bli ett mindre träd. Under den är en rododendron " Mad masson" som blommar i vitt med grönt öga. plantan med dom långa axen är en alunrot som heter "Green Finch"

Denna pion är köpt med en handskriven lapp där det stod Peach på. Vi trodde då att den skulle bli aprikos men så blev inte fallet. Den blev istället vit med plommonfärgad kant på dom innersta bladen, helt fantastisk! Ibland kan man lyckas med att köpa grisen i säcken.

För att binda ihop trädgården finns det i detta landet också en rödbladig fläder Sambucus nigra "Black Lace" som blommar med rosa blommor.
.
Has ett trevlig dag.
.
Ken

15 kommentarer:

Anonym sa...

Vilket fint inlägg och så snygg lönn! Julrosen är väldigt söt, den har jag aldrig sett förr. Har dock läst precis tvärtom, att Helleborus är kalkskyende... men mina julrosor står i vanlig jord och verkar trivas utmärkt med det!

MVH// Åsa

Compact Garden sa...

Vilken fin "grisen i säcken" Pion ni hittat, hoppas vi en dag har tillräckligt med kunskap att våga köpa lite annorlunda växter..

Ha en skön söndag kväll och mys ordentligt, frugan och du :)

Kram Anne

Eva Linnea sa...

Ni har så härligt fina namn på era olika rum i trädgården. Jag har bara kommit till "Gula Hörnet" & "Gästboken" i min trädgård än. Men mer blir det.
Ha det gott.
Kram Eva Linnea

Med fingrarna i (j)orden sa...

Vackert så man baxnar. Den pionen... underbar! Julrosor hatar att torka ut, men gillar heller inte kompakt och blöt jord. Mycket mylla och fuktighetshållande jord kanske kan få den att må bättre. Fast ibland får man klena exemplar, så kan det också vara.
Ha en mysig vecka mitt i ert julstökande!
Eva

Lotta sa...

Väldigt, väldigt vackert. Pionen var underbart vacker och även den missnöjda julrosen. Hoppas den tar sig igen.

haspet sa...

Helt fantastiskt vackert. Pionen ger ju hur mycket vill-ha-känsla som helst. Och även julrosen är ju jättefin, men tyvärr kan jag inte ge några råd om hur den ska må bättre. Ha det gott.// Peter

Ester sa...

Den pionen går inte av för hackor!
Men vad tråkigt med julrosen! Jag har haft julrosor som tynat bort av någon slags svamp. Inte kul alls!
Må så Gott!
Ester

Sylvia sa...

Jag tror pionen kan heta 'Shirley Temple', min ser just likadan ut.

Jag har aldrig kalkat på mina julrosor. De står i en helt vanlig trädgårdsjord och verkar trivas.

Betty sa...

Har aldrig tidigare sett en dubbel julros , så läcker !
Javisst är det mysigt med julbak , enda nackdelen är att jag ständigt har godbitarna på hjärnan , vill ha !
Välkomna på torsdag det finns säkert lummer kvar , vet dock att denna veckan kan bli lite lätt hysterisk.

Kramar från Bettan !

Anna-Karin, Landet Krokus sa...

Så fint med en helt vit avdelning i trädgården. Gillade alunroten jättemycket! Den har jag aldrig sett tidigare. Både julrosen och pionen var också helt underbara.

Betty sa...

Hej igen !
Vad gullig du är. Ord som verkligen värmer när man går hemma o har ångest för att man inte kan jobba ännu.
Du ska veta att vi älskar det vi gör o det är lika roligt för oss att få träffa så trevliga kunder som er. Nicklas tyckte att ni var helt underbara när ni var på besök igår , han sa att era härliga skratt verkligen smittade av sig.

Tack för ert besök o varmt välkomna tillbaka ,kan tänka mig att du är laddad inför helgen.

Massor av kramar från fam. Betty !

Börjelundskan sa...

Hej på er i snökaoset! När jag gick ut för att hämta ved i kväll hade jag snö upp till knäna, .... fy den lede säger jag, så här mycke snö vill jag inte ha. Hoppas det slutar snöa snart så dom kan ploga hos oss i morron, .... jag behöver handla!! :(

Jösses, var kan man köpa den grisen i säcken, det var den underbaraste Pion jag sett. Vilken tur ni hade, den ser ut som en gräddbakelse med lite hallonsylt på. :D

Massor av kramar från en insnöad Cin :)

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Kul när det blir bättre än planerat.
Här är trädgården vit just nu och bara drömmar gäller.
Ha det gott
Birgitta

Anonym sa...

I like reading your website because you can constantly get us new and awesome things, I feel that I must at least say thanks for your hard work.

- Henry

Hannele på Hisingen sa...

Jag bara suckar och njuter av bilderna..