onsdag 24 november 2010

Herrtäppan....Mrgarden...

I Herrtäppan går blomningen i ljusgult med inslag av rödbladigt.
Från början var detta tängt rummet tänkt att vara lite Japan inspererat men efter att ha planterat några japanska lönnar fick det räcka. Vårt hus är från 1700 talet så jag tyckte inte att en asiatisk trädgård skulle passa.
Men färgskalan behöll jag.

Primula dubbel "Creme"

Herrtäppan är omringad av en ca 1.80 hög häck så att det på så vis bildar både soliga och skuggiga sidor. Den har tre in och utgångar. Här inne är det varmt och lugnt på sommaren men det tar ett tag för snön att smälta undan här på våren.

Man behöver ju inte alltid ha något som blommar, bladverk kommer man långt med. Vi arbetar väldigt mycket med just bladen. Detta är den skuggigare delen av Herrtäppan. Jag tycker det är roligare och mer intresant att göra en rabatt i ett skuggigt läge en en solig. Det finns så mycket fina växter för skuggiga lägen.

Paeonia quad-hybrid från Krupke.
.
Att gult är fult kan jag inte hålla med om, OK illgult kanske inte är en favorit men ljusgult, creme och lime är utmärkta färger i trädgården.

Mitt i herrtäppan står en pergola som gör att det finns en skön plats att inta en fika på. I den håller en honungsros och en pipranka att växa till sig. Vi har många olika perenner i vår trädgård men jag är glad för dom buskar och träd som finns och att vi har lite snickrat som gör att det händer lite i trädgården även under vintermånaderna.
.
Håll i hatten och kör försiktigt.
.
Ken

15 kommentarer:

Linda Lunda sa...

MUMS och suck så fint... :o)!

Gela sa...

Vad fint. Funderar på att bygga en pergola men har ej riktigt kommit fram till hur den ska se ut än. Ha en fin kväll/Gela

ulla laiho sa...

Det är trevligt med trädgårdsvandringarna! Jag tittar numera också ofta på hur bladen ser ut. Just nu funderar jag på marktäckare i skugga med många av samma. Och så vill jag ha så där prydligt ansade gräskanter, som ni har på alla bilder. /Vänligen Ulla Laiho

Anjas Hill sa...

Hej Ken!

Man blir ju knäsvag av att se på bilder från er trädgård oavsett vilken täppa du visar.
Hoppas att ingen röker cigarr där och förstör rosdofterna!/Anja

(Det är Lisebergs växthus som har tagit hand om min dracena)

Hannele på Hisingen sa...

mysigt med höstbilden :)

Stina sa...

Härlig blogg!

Jag återkommer!

Mari Anne sa...

Hos oss heter det gult er kult. Man skal bare være forsiktig, den tar mye oppmerksomhet. En sånn pergola skal jeg også ha, når jeg finner ut hvor.

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Men så fint! En grön bas i rabatterna ger ett sånt lugn och är ovärderligt. Underbart att få se sommarbilder när det är vinter.... får en att längta extra mycket... och minnas..... Ni har verkligen en vacker trädgård....

Ha det gott!
/Charlotte

Alen Trädgård sa...

Ni har det så fint så fint!! En njutning att se er trädgård både i verkligheten och på bild:) Ha det gott/Monne

Malin sa...

Vilken jättefin trädgård du har! Gillar pionen i vit och rött(eller vad man skall kalla färgerna?)
Och att det är så mycket gröna blad i olika färger.
Jättefint!
Malin

Moa sa...

Vilket ögongodis du bjuder på, kan behövas här där det varit blåst, storm om varannant och piskande snö.. uschligt värre.. =).. gott o vara inne i stugvärmen ska jag säga. Att ha en stomme som syns även vintertid är fint, då minns man bättre när man går där o kikar ut alla vintermånader hur fint det ser ut och var alla saker finns, som landmärken liksom.. =). Kram/moa

LindaLunda sa...

Titta över till mig lite vet ja..
och hoppa på min utmaning!

Lotta sa...

Underbart vackert!

Ingela Olausson sa...

Man blir verkligen inspirerad när man kikar in i eran blogg. Har själv ett stort trädgårdsintresse,men inte riktigt dom resurserna som ni har.
Har länkat er på min blogg, och tackar för mycket inspiration.
Kommer förresten själv ifrån Svenljunga som inte ligger så långt ifrån er.

Anonym sa...

If you could e-mail me with a few suggestions on just how you made your blog look this excellent, I would be grateful.