onsdag 10 november 2010

Vita landet både under sommar och vinter.

Det har inte riktigt kommit så mycket snö som det visar på bilden men inte långt ifrån.
Vita landet är fint både med vit växtlighet och med snötäcke.

Pulsatilla alba Backsippa vit

Vita landet började vi med för ungefär 6 år sedan. trädgårdsrummet är ganska stort och omges till stor del av en 2m hög Avenbokshäck. Den gör att det här inne är lugnt och stilla. Riktigt rofyllt.

Crataegus monogyna variegata Vitbrokig hagtorn
.
Vi har även här en del träd inuti rummet för att på så vis bilda ett skyddande tak och få den vandrande skuggan som gör att dom vita blommorna framträder bättre.

I ett vilorum som detta måste det finnas en säng som man kan koppla av i.
Nej inte riktigt så lyxigt. Det är ett loppisfynd som jag gjort ett trädäck på för att kunna sitta och ha lite olika krukor tex.

Paeonia lacktiflora "White Wings"
.
Pionerna har självklart en betydande plats i det vita rummet.

Vita landet är den delen i trädgården man längtar till mest under vinterhalvåret.
Ha en trevlig vecka och ta det försiktigt i trafiken.
.
Ken

18 kommentarer:

Unknown sa...

Jag blir alltid lika imponerad över hur genomtänkt allt verkar vara hos er. Här hos mig blir det alltid mer hipp som happ och ett evigt flyttande på växter:) Men så är jag nog mer en hipp som happ-person antar jag. Inte mycket att göra, förutom att beundra er och andra och kanske prova att tänka efter lite på försök. Leker just med tankarna på att mönsterodla i köksträdgården nästa år. Ska i alla fall försöka;)
Ha det gott,
Charlotta

gittan sa...

Allt verkar så genomtänkt och allt är lika vackert hos er. Beundransvärt! Jag föredrar dock det vita landet när det är vitt av växtlighet / gittan

Randi sa...

Vita Landet är en som en dröm - ljuvlig och inbjudande!
Håller med Gittan - föredrar det vita utan snö. I alla fall just nu...har massor kvar att fixa innan den får komma hit!

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Så vackert och rofullt det ser ut, ja...t o m på vintern! :o)
Ha en fin vecka,
Lydia

Lotta sa...

Så vackert med hela färgstämda rum i trädgården. Den här är ju som en dröm, med säng och allt.
Ha det bra

Med fingrarna i (j)orden sa...

Åh vad fint. Härligt att bli påmind om den somriga tiden av er vita trädgården, även om det är vackert med snö så föredrar jag den ljusa årstiden.
Ha det gott,
Eva

Lenas trädgård sa...

Vackra sommar o vinterbilder! men jag föredrar faktiskt också sommarens bäst!
Längtar!
Kram Lena

TYRA Hallsénius Lindhe sa...

Båda två är ju supervackra, så stämningsfulla. Jag säger bar tack o lov för våra årstider. Tänk va 'beige' allt skulle vara dem.

Tyra

Lotta 8`) sa...

Egentligen så bör man inte ta in så mycket "trädgårdspynt" för det är så fint när snön faller och dekorerar tingen :)
Vitbrokig Hagtorn - så fin! Var får man tag i en sådan? Derome?

Än en gång - fantastisk trädgård :)
Ha det gott :)

Betty sa...

Undrar hur lång tid det kommer ta innan vår häck blir lika fin som er ?
Blev inspirerade av er säng så i somras skaffade vi en i järn. Nicklas svetsade sedan en ställning över som jag tänkt låta två piprankor få klättra i , spännande att se hur det blir när de "tar sig".
I vår säng kan man ligga , men det har jag än så länge inte haft ro till.

Trevlig helg på på er båda ! Kram Betty

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Ert vita land är bedårande vackert! Ja, nu är allt vitt... hos mig i alla fall..... Ganska fint är det och det är skönt med vila... men nog hägrar våren allt.....


Ha det fint!
/Charlotte

Annika Christensen sa...

Jag längtar till det vita landet alla månader om året. Nu är det alldeles för längesedan jag var hos er så till sommaren lär jag nog komma igen.
Ha en skön helg
Annika

Hanna C sa...

Beundrade just er trädgård i ett av "Allt om Trädgårds" reportage.
Den är verkligen fin!

Moa sa...

Mmm.. mumma för själen att se dina vackra bilder på er ännu vackrare trädgård. Vita trädgården är så fin både sommar o vintertid.. hos mig har det mesta av snön regnat bort nu men visst det var riktig vinter här några dagar, t o m insnöade kollegor o elever som inte tog sig till skolan. Burr säger jag det är alldeles för tidigt men som sagt vädret rår man inte på det är bara o gilla läget.. *skratt*.. kram o ha en bra söndag.. Moa

Anonym sa...

Thanks for some quality points there. I am kind of new to online , so I printed this off to put in my file, any better way to go about keeping track of it then printing?

Anonym sa...

Do you people have a facebook fan page? I looked for one on twitter but could not discover one, I would really like to become a fan!

Anonym sa...

This is such a great resource that you are providing and you give it away for free. I enjoy seeing websites that understand the value of providing a prime resource for free. I truly loved reading your post. Thanks!

Anonym sa...

Valuable info. Lucky me I found your site by accident, I bookmarked it.