onsdag 17 november 2010

Rosa paviljongen...

Epemedium rubra Sockblomma röd.

I detta landet går alla blommor i en starkare rosa ton, eller det som i trädgårdsvärlden kallas röd? Det hade varit enklare om dom kallar den cerise. Sockblomman är en stor favorit.
Blommorna liknar älvor tycker jag och den har ett tätt och dekorativt bladverk.

Paeonia lac "Circus Circus"
.
Här är en pion som sticker ut, inte bara i färgen utan också i utseendet.

Papaver orientalis Vallmo och en Rödbladig katsura Cortinus gogyggria "Royal Purple"
.
Vi köpte denna på en resa till Tyskland. På den stora växtmarknaden i Kikeberg. Säljaren sa att den var härdigare än den gröna varianten, och det stämmer faktiskt. Den är inte lika känslig för vårfrost.
.
Euonymus oxyphyllus Bollbenved.
.
Denna benved får efter blomningen jätte fräcka bolliknande frukter, riktigt dekorativ.
.
Paeonia lac "Flamed Hart"
.
Det stod så på märkningen men jag är tveksam. Det händer tyvärr ganska ofta att plantor är fel märkta. Om inte växten är helt fel så är ibland färgen fel.
.
I Rosapaviljongen blandar vi in mycket gulbladigt inte bara i perenner utan också med vedartade växter. Som här en gulbladig Eldspirea Spirea Japonica "Firelight"som får röda bladutskott. Senare på sommaren får den dom cerisa blomklasarna. Dom brukar vi inte se för vi klipper busken till en liten gul boll.

Det är ju så här vi ser rabatten i dag :(.....inte lika inspirerande!
.
Ha en mysig vecka och vi får hoppas att vi slipper ta fram paraplyet hela tiden.
Ken
.

5 kommentarer:

Moa sa...

Burr.. ser nästan ut som hos mig. lika kallt och ruggigt. Då lyser bilderna på blommor upp desto mer.
Röd sockblomma = ett måste, check ! har jag. Cirkus cirkus = ett måste, check, har jag inte !?!? Skriver snabbt ner den på min vill ha långa listan.. check ! klart, nu kan jag vila resten av kvällen.. Ha det gott Monica

Annika Christensen sa...

Ja nu kryper kylan in på bara kroppen känns det som.
Tur att man kan komma in och värma sig här hos er. Vilken bedårande pion den circus.
Ha en skön kväll
Annika

Eva Linnea sa...

Rosa paviljongen var fin.
Frostigt landskap är vackert!
Kram från Eva Linnea

Linda Lunda sa...

MMMmmmm massa mmmmmums.. förutom vinter och frost.. dem klara jag mig utan.

Helens trädgård sa...

Underbara bilder!
Fick en bulla i huvudet då jag föll som en 'fura' av bilden på Pionen 'Circus Circus' ;=)
Den ska jag absolut hålla koll efter nästa sommar.
Trevlig helg!