måndag 26 april 2010

Plantskolor...och trädgårdsvänner

Tänkte göra reklam för två plantskolor i vår närhet. Den första heter Cramers. Den ligger i ett litet samhälle som heter Hillared mellan Tranemo och Borås. Det är en familje ägd plantskola som varit verksam i över 50 år. Det är en plantskola som bara blivit bättre med åren. Om jag ska hålla mig till det som jag tycker är bra med denna plantskolan så är det deras upplägg och plantkatalog, som är fantastiskt lärorik. Plantorna och prisbilden är bra och stort sortiment på perenner och sommarblommor. På senare år har de även fått in träd och buskar. Som samlare och trädgårdsamatör hittar jag inte så många rariteter. Men vill jag måla med växter...då är Cramers ett självklart mål för oss. Jag blir mer och mer imponerad av denna plantskolan.

Titta gärna in på deras hemsida http://www.cramersblommor.com/


En annan plantskola "nära" oss är Rångedala plantskola. Nu har vi tagit oss ett steg längre om man vill hitta nyheter. Denna plantskola är också familjeägd med väldigt kunnig personal. Lite fräckare trädgårdspynt....stort sortiment. Rekomenderar verkligen ett besök.


I går var vi på ett Medlemsmöte Älvsborgskretsen STA. Till vår glädje så var Derome kryddor och perenner inbjudna till att hålla föredrag samt växtförsäljning.

Denna plantskola ligger inte nära oss tyvärr. Den ligger i Veddige. Men vi åker alltid dit en eller två gånger om året. Detta är vår favorit nr 1. Sveriges bästa plantskola !!!! enligt vårt tycke och smak. Det finns ingen plantskola som kan få mitt hjärta så i spinn, när jag kollar in växtsortimentet. Nu snackar vi perenner!!!!!!
Ing-Britt lägger ner ett otroligt jobb på att leta upp udda, nya och roliga sorter. Jag älskar Zetas men här hittar jag mycket mer.
www.deromeperenner.se
Slutligen vill vi skicka en stor kram till alla i STA Älvsborgskretsen (Sveriges trädgårdsamatörer) Det är så roligt att träffa er efter vintervilan. Jag önskar alla att få känna en sån gemenskap, vänskap och värme. Att vi sen delar samma intresse är ju ren lycka.
Vi hade bestämt oss under vintern att nu skulle vi inte samla på oss mycket mer växter. Men det räcker att tillbringa 10 min med dessa trädgårdstokar...så är man fast igen....Det får nog plats mycket mer i vår trädgård!!!!
Ha det gott i vårsolens glans!!!!
Carina

13 kommentarer:

Hannele på Hisingen sa...

Bra plantskolor och antikvariat börjar bli sällsynta..

Lillianna sa...

Jag har varit på alla du nämner utom Zetas, men ska nog försöka besöka den med i år. Skulle nog rangordna dem på samma sätt som du.

Visst är det tur att man inser då och då att det visst finns lite plats kvar i trädgården...hihi!

/Lillianna

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Bra plantskolor är guld värda. Dessutom om dom inte ligger så långt bort. Men riktigt bra plantskolor har tillräckligt stark dragkraft för att man ska sätta sig i blien och åka en bit....

Hos mig finns det tyvärr inte så många alls, så det får bli att sätta sig i bilen och åka en bit i vilket fall som helst.

Ha' det bra!
/Charlotte

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Platsbrist är alltid ett tema hos oss ;O) men mitt svar är, trädgården är förvisso inte tillräklig stor för 2 gröna tokar, men den är högt.....och så siktar jag mot himmelen, haha.
Kram, Petra B.

NinaH sa...

Bra tips! Derome och Rangedala har jag handlat av. Den första när de besökt trädgårdsdagar, den andra besökt plantskolan "på plats". (Zetas också förstås!;-)...)
Cramers var ny för mig. Men nu "noterad" ....för framtida "bruk"/besök!;-)

Carola-Mycakes sa...

Jag åker ju annars förbi Derome jätteofta..

Kram
Carola

Annika Christensen sa...

Ja säkert får ni plats med lite till. Derome brukar vara i Ängelhom när vi har trägårdsfest och det är det roligaste som finns där. Där köpte jag nejlikan som ni fick.. eller kom den aldrig till er??
Tänkte ge er iallafall. Har tappat minnet känns det som.
Vilken helg ni haft..
Imorgon skall jag vara i trädgården hela dagen även om det regnar så det så.
Ha det gott
annika

Boäng sa...

Ja, Derome är underbart. Det är så roligt med engagerade ägare som har det där lilla extra. Undrar vilka dagliljor de tar in i år? Missade guldkornet ifjol ;)

Börjelundskan sa...

Hallå i trädgårdsmyllan!!

Derome låter spännande, man får ta sig en tur dit verkar det som. Rångedala och Cramers har man ju besökt ett antal gånger,...håller med dig om att Cramers har gjort ett lyft.

Idag ska jag besöka stora staden Borås *ler* kanske hinner jag till Cramers på tillbakavägen, vill ha lite blomsterfägring i mina utekrukor nu. :)

Ha en skön vecka vännen. Kram Cin

Anjas Hill sa...

Carina!
Inte fattar jag hur du ens ha kommit på tanken att inte skaffa mer växter - så lite växter som ni har...;)))!
Jag minns att jag såg åtminstone 5 tomma plättar i er trädgård...så kan det ju bara inte få se ut;))))! /Anja

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Visst är det gott med trädgårdsvänner, det är liksom kryddan i den soppan! ;o)
Derome brukar vara på Sofiero och då shoppas det glatt, måste bara dit iår.
kram Lydia

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Derome och Rångedala - dit har vi hyfsat avstånd så dit bara skall vi. Hoppades nästan kunna kombinera det med ett besök i Tranemo ;-)
Zetas har mycket kul trädgårdsprylar - sådan som jag inte hittat någon annanstans.
Kul att Appleblossom kommer med blommor. Den plantan ni har kan väl egentligen inte kallas för 'Appleblossom' eftersom det är en frösådd men har den äppelrosa blommor så har den. Moderplantan + två andra julrosor bokstavligen slet jag ur händerna på andra trädgårdsamatörer när Carina Larsson från Kivik var i Uddevalla tidig vår 2004. Numera är det ett roligt minne men jag hade dåligt samvete länge på grund av mitt habegär...
Ha det gott
Birgitta

gittan sa...

Rångedala är en av mina favoriter och dit kör vi oftast en gång varje år. Även om det är långt så är det väl värt "besväret" Derome har jag bara hört talas om men de står med på min lista över besöksvärda plantskolor så kanske man skulle ta dem också i år. Cramers la jag till i listan =) Man kan inte få för många fina plantskoletips / gittan