lördag 17 april 2010

Glimtar från vår Vår !!!

Gick en sväng i trädgården med kameran på jakt efter lite grönska, och detta var vad jag fångade. Julrosorna blommar lite överallt. Det tar ett tag innan de etablerar sig här, men efter ett tag... (några år).... växer det otroligt bra.
.
Man får hjälpa till med lite grönska i form av vårblommande violer, penseer, primulor, hyacinter och Narcisser. Tycker att det är fint att göra lite vårstilleben på "året om borden" som vi har i trädgården. Här har vita landet fått sig lite vita småblommande penseer.

Herrtäppan har fått en ny perenn en Svalört som går under namnet "Wisley Double white"
Gula hyacinter...Narcisser och ljusgula penseer. Härinne blommar nu Julrosen Helleborus "Double green spotted".
Frutäppan har fått lite spräckliga violer cornuta och bredbladig scilla samt lite nya betongalster.
Härinne blommar vårstjärnor, krokus, primulor av olika slag.
Intill det aprikosa landet så står det ett bord gjort av symaskinsunderede med rostiga malmplattor. Korgen har jag svampat med Zetas svarta krukfärg....det får inte se nytt ut. Sen har jag fyllt den med Aprikosa Narcisser, primulor och hyacinter.
Grönskan har inte kommit så långt ännu, så jag uppskattar verkligen dessa små färgklickar lite här och där. I dag blåser det så kallt...så vi kurar inne med lite god mat och brasa i öppna spisen.
Men man kan inte låta bli att gå ut och kolla om det växt nått i kylan och blåsten.

Ha det gott
Carina

26 kommentarer:

Hanneles paradis på Hisingen sa...

Så snygga färger, det är så roligt att pynta i trädgården, gärna hela året (men inga islyktor längre :)

Thorins Trädgård sa...

Hallå Carina, det var inte ett dåligt resultat av jakten på grönska. Jättefina penséer och framför allt, fint presenterat!

Marit

Mimi sa...

Härlig är er vår!! Underbara blommor och så vackert omgärdade! Hälsn mimi

Spirande grönt - sa...

Så fint ni har "vårat" till det!

Visst är det härligt att ta små nyfikenhetsturer i trädgården och se om det hänt något sen dagen innan:)

Ha en fin lördagkväll

Rebecca

Anjas Hill sa...

Alltid lika inspirerande att titta in hos er!/Anja

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Vad superduperfina planteringar och färgcollage du gjort! Riktigt snyggt och inspirerande! Gillar dina annorlunda färger på hyacinterna....I like....

Har också åretombord som blir förgyllda med säsongs-planteringar. Håller på just nu faktiskt med att få till lite vår på dem (har bara varit inne och ätit middag och kunde inte hålla mig från att se vad som hänt på bloggfronten... :-))

Trevlig lördagskväll!
/Charlotte

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sa...

Här var det poetiskt som vanligt:-)

Kul att veta hur ni ser ut nu:-)
Kram! H.

Annika Christensen sa...

Här är det också kallt som bara den.
Fast jag tycker det är ok för då stannar det upp lite. Här går det så fort så att man inte hinner med och det är inte kul. Jag vill ju hinna njuta... varje dag varje minut.
Vacker färg på hyacinterna vet att jag satte några sådana i fjol skall se var och om de kommer igen
Snart skall jag fota av mitt fina halsband som jag fick och lägga på bloggen. Det är inte klokt vad du kan glädja en...
kram till er båda
annika

Linda Lunda sa...

OJojojoj!! Vad skådar mitt öga!?
Vad ÄR det för fint betongalster du gjort??
Kan du inte visa hela???? SNÄLLA!!!
Linda

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Vårlikt så det förslår är det hos er.
Här har blåst kallt idag men trots det har jag varit ute större delen av dagen. Det är svårt att låta bli när det inte regnar.
Fortsatt trevlig helg
Birgitta

Lotta 8`) sa...

Morrn :) Det ser ut att ha slutat blåsa därute nu så det kanske blir en trädgårdsdag idag.
Alla löv som låg i min backe är borta!! De ligger i källartrappen - fniss.... lättare att få undan dem från ett ställe i alla fall.

Det ser vårfint ut i er trädgård med färg och pynt. Här är det de små påskliljorna och krokus som står för färgen i rabatterna men efter stormen så har även julrosen kommit fram i dagar, de var omgivna av massa löv och t.o.m min röda har överlet :)

Ha en skön söndag ♥

Börjelundskan sa...

Hallå mina trädgårdsmullar!

Vilka underbara bilder du visar, såå fint med det aprikosa i korgen. Har hört talas om den krukfärgen på flera bloggar nu, det verkar intressant. Det blev ju perfekt att åldra till en ny korg på det sättet.

Här är bara krokus, snödroppar och en julros som har blommat också,.....jag njuter så in i bomben nu när det börjar spricka ut i trädgården.

Ps. har nåt till er inne hos mig ifall du vill ha den :).

Ha en skön Söndag vännen. Kram Cin

Börjelundskan sa...

.........åhhhh vad avundjuk jag bliiiiir,...jag önskade att jag kunde ha mina små fyrbenta barnbarn här också......men Eddi hatar min Sune. Så mormor får vackert åka till Borås om det ska gosas :(.

Pöss & Kram Cin

Karin sa...

Så fint ni har det. Underbara bilder att titta på!
Karin

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Härliga bilder. Korgen är ursnygg,
trevlig kväll, Petra B.

elle-melle sa...

Nydelig!

Compact Garden sa...

Visst har det varit kallt...jag har frusit om öronen och önskat mej en mössa..en brasa hade varit skönt men god mat blev de i alla fall :)

vilka fina vårbilder, härligt med inspiration..

Kram Kram från oss i Götet

NinaH sa...

Vackra vårbilder!

Karin A sa...

Så underbart vackert med det som redan blommar hos er. Ljuvliga färger och kombinationer. Tänk att julrosorna redan kommit så långt hos er. Här är de flesta bara i knopp!

Så underbart att läsa din kommentar Carina. Den gick verkligen rakt in i hjärtat! Jag känner verkligen igen mig i det du skriver. Kul att du blivit mer och mer intresserad av fotografering.

Jag har varit väldigt dålig på att lämna kommentarer här (och på många andra bloggar) det senaste...har haft så mycket att göra med nytt jobb och annat...men ni bjuder alltid på otroligt mycket inspiration! Allt ni gör är så vackert!

Ha det gott!
Kram från Karin

Ester sa...

Mysigt! Både med vårblommor och brasa. Här har vi eldat i brasan mer av överlevnadsskäl. Pelletsen passade på att ta slut lagom till den här fullbokade och snålblåsiga helgen...
I eftermiddag ska vi handla ny pellets - så nu go'vänner, nu kommer nog vårvärmen...
Kramar!
Ester och Pelle

Anonym sa...

Hej
jag blir alldeles tagen när jag tittar in på er sida, alla vackra bilder, all den inspiration ni skickar ut all glädje. Blir verkligen avundsjuk när jag ser allt vackert, vi har snö fortfarande men de första vårlökarna närmast huset har kommit upp, södervägg plus att maken hjälpt snön lite på traven. Åh blir så glad över minsta lilla blomma, det är en läkedom för själen och inspiration för den skrala kroppen. Ha det gott Trädgårdskramar Kristina i Umeå

Kristina sa...

upptäckte jag blev anonym fast jag tryckt på namn Kristina i Umeå är jag

Kristina sa...

idag tror jag kommentar sidan är knäpp den tar ej vad jag skriver o när det gick iväg blev det anonymt men Kristina i Umeå är jag

IreneL sa...

Underbara vårbilder! Ja det är en härlig tid nu! Vad vi har längtat efter våren!
Ha en fin dag! / Irene

Lisbeth (countryliv) sa...

Hvor fine stemningsfulde billeder:)

Northern Shade sa...

I like your colour coordinated photo groups. The Chionodoxa and Crocus look so pretty. They really bring the spring in. The cement decorations look great, especially the one with the blue and purple flowers.