lördag 26 december 2009

Vintervärld...Winterworld...

Vill så gärna visa vår vackra vintervärld som den ser ut just nu. Tillbringade en stund ute med att försöka frigöra snötyngda buskar och häckar ifrån tung snö. Sen gick jag omkring i trädgården och trampade upp kattgångar till katterna. Det är svårt för dom att hoppa omkring i den djupa snön. (Ja... dom är bortskämda, jag vet)

Det är så vackert med snö, och det ger trädgården en annan dimension. Nu är den lika fin som när det grönskar och blommar.

Formerna kommer fram, och det är nu som man ska börja att planera sin trädgård. Vilka höjder kan man behöva att kompletera med. En trädgård är ju egentligen till stor del utan löv och blad. Nu när den rena formen kommit fram så ska man dra nytta utav att man ser strukturen. Sen får man tänka till blad löv och hur stort och brett saker växer till sig.
Vädertåliga detaljer såsom betong och gjutjärn får gärna stå kvar och bidra med miljön i trädgården. Men en trädgård utan djur är ju rätt så död....Fåglarna matas här och var i trädgården. Katten Timmon har hittat kattmynta under snötäcket.
Andra djur hittar också hit såklart. Därför försöker vi skydda så gott vi kan. Mest problem har vi med Tyskharar. Rådjur knaprar en del om snön ligger kvar för länge.
Här skyddar vi vår Avenbokshäck som hararna är förtjusta i. Den ska vara rådjurs säker......

I trädgårdshuset står diverse alster i väntans tider på att få komma ut till våren. Vårlängtan börjar komma lite krypande....lite för tidigt tycker jag för längtan blir så otroligt lång...om den kommer för tidigt.
God fortsättning
Carina och Ken

18 kommentarer:

Linda Lunda sa...

Suck så vintervackert!
Det är i alla fall ljust!
Linda

Lotta Sultan sa...

ditt namn på bloggen stämmer så in på hur man tänker när man går in och läser! god fortsättning!

Christine B. sa...

I like the unusual photo formatting. Truly a winter wonderland you have there. We have similar fencing around certain trees here in Alaska to protect them from the moose.

Christine

Gela sa...

Vad vackra bilder. Tycker att trädgården kan vara lika vacker på vintern som på sommaren. Bara det finns snö. God fortsättning/Gela

Karin sa...

Ser underbart ut. Jag gillar bilden på katten!
Karin

Katarina sa...

"Trampar upp gångar för katterna" - vad underbart det låter!
Heja vintern!
Kram!

Hannele på Hisingen sa...

Så vackert, vi kan också sitta i soffan och se det vita och titta på fåglarna. I mitt nästa liv ska jag bli eran katt :)
God fortsättning, kram.

Börjelundskan sa...

God fortsättning på er. Vilka underbara vintriga bilder du har tagit, ....det är sååå sagolikt vackert med ett vintertäcke i trädgården (i synnerhet eran trädgård:).

Åh, du är ju för go som trampar upp stigar i snön för dina små älsklingar. Jag får nog ut och trampa lite jag me tror jag, för Sune går inte långt från huset nu.

Gott nytt år på er. Kram Cin

Lillianna sa...

Vackert med vitt!! Här verkar snön smälta, men jag hoppas det kommer mer!
Hoppas ni får en trevlig avslutning på året!
/Lillianna

Anjas Hill sa...

Vilka underbara bilder! Så duktiga fotografer ni är!
Även jag har trampat kattgångar i snön....fast inte i vinter...det är så gulligt med en guppande "spiskrok" rakt upp i luften när resten av katten inte syns;))!/Kram, Anja

Kungsbacka Trädgårdsdesign sa...

Vilka otroligt vackra bilder på er härliga trädgård.
God fortsättning!
-Anna-

TrädgårdsPrinsessan - Annika sa...

Fina vinterbilder!

Malin sa...

Så vackert!

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Härliga snöbilder! Här töade våra 45 cm tyvärr bort. Vi trampa och skotta också för hund och katt, nåväl, hunden klarar sig utan det, men katten är tacksam för stigarna och dörrar vi snickrade och sågade i plant och staket.
Önskar er en fortsatt skön vinter.
Gott Nytt! Petra B.
(P.s. tappade länken till er när jag möblerade om på bloggen)

Annika Christensen sa...

Men hur i alls sin dar har jag kúnnat missa detta vackra?
Jag har gjort en ny länklista så jag tappade väl bort er på vägen.
Vilken tur att jag tittade in.
Det är så vackert vinter som sommar.
kram på er här snöar det igen
Annika

Eleonora sa...

Tack för vackra och inspirerande bilder!
God fortsättning // Eleonora

Annika Christensen sa...

Hej igen!
Stor gammal 2009 kram och en ny kommer nästa år...
Jag skall hålla tummarna för er så hårt jag kan.
Kram och skål
Annika

Börjelundskan sa...

Allåååå, är du åxå nuvig, varför timar vi alltid in varandra sååå,...."weird". Men med närmare eftertanke så är det kanske inte de, *fniss*.

Krya på dig switi. Kram Cin