söndag 25 oktober 2009

Regnet det bara öser ner!...The rain is falling down!

En helg i regnets tecken!!! Man önskar att helgen skulle vara dagar av gott"vara ute" väder.

A Weekend with mush rain! You wish that the weather was more for outside activity.

Men som det heter "Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder". Så det var bara att ta på sig ordentligt. För att gå ut och gräva ner höstens pion beställningar från pionexperten i Danmark.
Nu har vi nog snart ingen mer plats för pioner, om vi inte ska börja gräva upp nya rabatter.
Det är svårt att hålla sig på våren när man har mycket plats i landen, ser alla nya pioner som kommit sen förra året. Ahhh det går nog plats en till...och en till...och.....
Sen upptäcker man på hösten när allt är förväxt - vad och hur tänkte vi....eller rättare sagt jag??? Men nu är dom nergräva iallafall. Och jag har belagt mig själv med pion förbud.

But like they say "There is now bad weather, only bad clothes". So it was only to dress upp for the weather and get outside. We get our peonys from Pionexperten.de in Denmark that we had order, so they must get in to the ground. Now our garden is full of plants, we cant get any more...who believe in that?

Skrot och loppis förbud är en annan sak som jag kanske skulle kunna belägga mig med. Men det tänker jag inte göra, inte frivilligt iallefall. Jag och min likasinnade vän Cin (Börjelundskan)
var på skrotdate ännu en gång. Hittade dessa underbara planteringskärl. Vet precis var och till vad jag ska ha dom. Det kommer att bli så fint!!!

Some of my bargain from a lokal junkyard that i bought thise week.

Lite mer trädgårds fynd... en underbar barnjärnsäng som ska få fungera som pionstöd.
Jippi då kan jag ju köpa några pioner till!!! Samt en underbar gammal trägrupp som vi fått till skänks. Det ska bli vinterns renoveringsobjekt.

Some more bargain that we shall have in our garden...a old lovely iron bed for children. We shall use it in a border so the perennials can grow up in it. We also get a old garden furniture that we shall renovate under the winter.


Ha det så gott i höstrusket!!!
Carina

22 kommentarer:

Karin sa...

Hej Carina,
grått och blött! Inget vidare vi har planterat en japansk lönn. Den är liten men blir förhoppningsvis större.
Karin

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Hejsan!
Tänk så bra att kunna säga så, att veta precis vad man ska ha sina jättefina loppisfynd till! Jag brukar ofta ivrigt fynda och sen stå helt villrådig när jag kommer hem...de stuvas ofta undan ett tag och sen när jag drabbas av en snilleblixt, så åker de fram i dagens ljus! :o)
Ha det så bra i höstrusket,
kram Lydia

Sussi / Sussinghurst sa...

Hej
Jeg tror du må ha' den flotteste have i Skandinavien, jeg elsker alle de små finurligheder du har. Navnene på Pæonerne tyder på at de er mørke i farven, det tror jeg aldrig jeg har set, så jeg håber at der kommer billeder på din blog når de engang blomstrer... det varer jo trods alt ikke så længe før det er forår :-)
vh Sussi

Alen Trädgård sa...

Ja vädret är inte mitt favoritväder precis men jag har faktiskt sått lite idag. Vad underbart med en massa pioner de är ju helt underbara på våren. Ha det gott/Monne

elle-melle sa...

Ha, ha det der med å kjøpe først og så lete etter plass kjenner jeg godt til:)
Man tror at det går sikkert fint å finne en plass bare man ser godt etter, men er det fullt så.......må man bare bytte litt rundt eller kvitte seg med noe man ikke liker fullt så godt, eller grave opp en bit til av plenen, for plass det skal det være - spesiellt til en ny pion! Forstår deg velig godt! Pioner er fabelaktige:)

Her har det regnet i mange dager og netter og jeg lengter etter SOL!

Med fingrarna i (j)orden sa...

Vilka fina fynd! Jag väntar fortfarande på att min pionbeställning ska komma med posten.
Visst är det härligt att bädda för vår och sommar?!
Eva

Thorins Trädgård sa...

Hallå Carina, pionförbud? Jag lider med dig!

Ha det bra

Marit

Anonym sa...

Hälsningar från ett också regnigt Nykarleby, som ligger mitt emot Umeå på den finska sidan.
Varifrån köper ni era pioner i Danmark? Jag vill också beställa.
Tack för en härlig blogg med massor av tips, inspiration och drömmar
//Maria

Hannele på Hisingen sa...

Fina fynd, själv försöker jag fynda lite mindre efter sonens garagerensning :)
Ha det bra i regnet, kram.

Katarina sa...

Tihi, pionförbud...undrar jag om du kan hålla det... ; )
Skall bli spännande att se bilder av nykomlingarna så småningom!

Gunilla sa...

Vilken lycka att få hem pioner. Vartifrån köper du dem.
Skrot till trädgården blir ju så fint. Jag har börjat hålla koll på allt som är användbart och gärna rostigt.

Ha en fortsatt fin kväll
Gunilla

Ester sa...

Pionförbud..!? Ha Ha Ha! Hur länge tror du det håller, fru Trädgårdsdrömmar?
Tills du släppte tangentbordet med fingrarna, gissar vi som tror att vi känner dig ganska väl... I alla fall när det gäller pioner.
Kramar från Ester o Pelle

Trädgårdsdrömmar sa...

Till alla som undrar över vart vi beställt våra pioner ifrån.
Gå in på www.paeoneksperten.dk
Carina

Börjelundskan sa...

Hallojsan i höstrusket!

Vilken underbar bild du har fått till med regndropparna, ...du brås på far din. :)

Här ska inte läggas några förbud på skrot inte,......hur tänker du, de måste va tillfällig sinnesförvirring!! Du och jag har en mission,.....att göra konst av andras sopor,de vet du väl!! Jag var och hämtade min underbara sprilalmadrass i går,........åhhh, det kommer att bli sååå fint som växtstöd till sommaren.

Kramis på dig "Skrotmaja".
Rostiga Cin

Växthusmadam sa...

Regnväder är ju perfekt planteringsväder så dina pioner blev nog glada över helgens väder iallafall!
Växthusmadam

Annika Christensen sa...

Tror jag svimma...
Den där sängen måste vara till mig eller??
Oj oj vad avis jag blir.
Pioner skall jag satsa mera på helt klar så något förbund här blir det inte.
Förbud att låta bli.
Många kramar till er båda
Annika

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Hej Carina, så härlig höst vi har.
Regnet kom inte en dag för tidigt.
Loppisförbud våre inte att stå ut med tycker jag, spännande fynd du gjorde. Ha en fortsatt skön höst.
Petra

☀️http://gronasolglantan.blogspot.se/ sa...

Vart hittar ni alla era fina "skrotfynd" och vad får sakerna kosta max när ni ska ha dem i trädgården? Har precis vart ute men längtar ut igen då solen skiner så skönt.
//Ylva i Olsfors

Allers Trädgård sa...

Du måste ha världens bästa skrotställe nära dej! Så fina prylar – men det gäller att ha öga för det också...
/Ann Marie

Anjas Hill sa...

Vilka fynd! (Eller fynd och fynd! Min erfarenhet av dessa "fynd" är att det krävs en hyfsad tjock plånbok;)!)
Ja, du kära Carina! NATURLIGTVIS hittar du den perfekta platsen för dina nya fynd! Det är ett år sedan jag var hos er sist - undrar om jag kommer att känna igen mig vid nästa besök?;)!/Anja

Hjärtat Mitt sa...

Ja, där ser man :)
Förbudet upphävdes på en gång, eller hur, hihi.
Ska bli spännande att få se era nyförvärv när de blommar.
Det kommer att bli snyggt med det nya pionstödet.
Här blev det "bara" två nya som kommit i jorden.

Kramar Mari

Börjelundskan sa...

Halloj i regnet!

.........tack snälla för i går, det är jag som ska tacka. Var sååå upprymd av lycka och ideér när jag åkte hem. Ni tjejer är helt underbara, vad lyckligt lottad du är som har så goa arbetskompisar runt dig på dagarna. Satt på kvällen och letade efter döskallar på nätet utan resultat,...Pernillisen satte griller i huvudet på mig efter jag såg hennes coola resultat. Hon får gärna tipsa mig var hon har hittat den bilden :). Ikväll väntas det Cirkus Soleil i Skandinavum.

Ps. Jag känner mig lyckligt lottad som fått lära känna er.

Ha en mysig helg. Kram Cin