söndag 11 oktober 2009

Höstligt arbete......Work in the garden..

Rodgersia "Die Schone"
.
Naturen kamoflerar sig. Det gäller att ta sig tid att titta närmare på de konstverk som naturen bjuder oss nu.
.
The nature is like a camelont. You must look closer on the beautiful art the nature is going true for the moment.
.

Arbetet med att plocka in diverse trädgårdspynt känns oändligt. Hittar hela tiden nya saker som måste plockas in. Går en runda varje dag. Vissa saker lämnas kvar för att skapa miljö under vintern. Betong blir vackrare med den patina som väder och vind skapar. Det som ska rosta får också vara kvar.
.
It's never ending, the work we do to take care of all of our garden things. We allways find thing in ythe gardenb that we have forgot. We do a check every day. Some of the thing we leve behind in the garden foir the winter. Our concrete and the iron decorations will be in the garden under the winter beacouse the get more beautiful as long as the time goes by.
.
Ken håller på med att "bura in" buskar och träd. Det är för skydd mot harar som brukar komma in när vintern är så hård så att de inte kan hitta så god föda någon annanstans. Vi har ett riktigt smörgåsbord, med unga delikata grenar på menyn.
Vi fyller burarna med löv som också skyddar "ungdommarna"
.
Ken goes around in the garden and protect our bushes and trees from wild animals like dears and hares. Under the winter when the snow lies on the ground they do a lot af damiage in the garden. We also put leavs in the cages for those who are a bit of sensitive.
.
I veckan var jag med mitt arbete på studiebesök på Skultanda i Varberg. Ett fantastiskt ställe där de jobbar med arbetsrehabilitering inriktat på trädgård. Tack för besöket!!!!!!!
Tänk att det blir mer och mer konstaterat vad bra man mår utav trädgården och dess helande kraft.
.
Thise week I was on a wisit whith my work at at a place that do garden rehabilitation. A wery nice place. It's funny to see what a healing process garden work has for some people, so they can feel al lot better.
.
Nått som också är helande för mig är ju LOPPIS. Här är några utav helgens fynd.....
Tänk på att avsätta tid till det som ni tycker om, det är så viktigt!!
.
Ha det gott.
.
Something that's healing me, is when a can go on seconhand stores. Here is some of my latest bargain.
Take time for the things you like in your life, it's importand.
.
Have a nice time.
.
Carina

12 kommentarer:

Börjelundskan sa...

Aahh,.. där är ju mitt dragspel!!!!
Attans, säger jag att jag inte hade mer pengar den dag jag såg det. För då hade det hamnat hos en annan Carina *fniss* Men jag unnar dig den vännen, jag kan ju glutta på det ibland hos dig istället.

På tal om att göra saker som ger harmoni i själen, så går jag nu och grunnar på framtiden och det vi pratade om,....ett frö är sått.
Hmm, kanske kan det växa till nåt bra.

Förstår exakt vad du menar med "Loppishealing" :) Nu ska ut och sätta den lilla Pionknoppen i jorden. Tack snälla!

Kram på dig! Cin

Lenas trädgård sa...

Ja, visst har man mycket "plock" i sin trädgård, man märker det särskilt, när löven fallit och det ska tas in. Ändå kommer det att bli "tillskott" nästa säsong, finns alltid något man bara måste ha!
Nu som först inser jag, att det är tid för höststädning, det har tagit tid i år,september var ju så ljuvligt sommarlik. Nu är jag redo och har börjat,får fotsätta imorgon pga ihållande regn. Ha en fortsatt bra höst och tack för en härlig blogg att läsa!
Lena

Thorins Trädgård sa...

Hallå Carina, vilken bra idé att klä in ungträden med nät och fylla med löv.

Tack för tipset!

Marit

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Visst är det härligt nu när hösten är här på riktigt. Vi kånkar också in plantor och trädgårdssaker för fullt, det känns både skönt och lite vemodigt.
Ha en härlig vecka,
Lydia

Anjas Hill sa...

Ang. att avsätta tid till det man tycker om: det är mycket roligare att plocka ut grejer på våren än att plocka in dem på hösten;))!Det är nog det som jag tycker är det trista med hösten - allt annat trivs jag med! Ha det så gott med alla dina fina loppisfynd!/Anja

Karin sa...

Jodå, det finns mycket vackert nu och mycket att plocka in. Burar ska vi genast ta tag i. Tack för påminnelsen!
Karin

Annika Christensen sa...

Vilka fynd!
Visst finns det lite att plocka in nu när hösten är här men jag har inte börjat ännu med det fast att Staffan tjatar och tjatar.
Nu måste vi sätta in eldfatet så han häromdagen. Absolut inte det skall stå kvar för att kunna värma sig när man skall städa.

Men jag har inte så mycket fina saker som ni. Är det fullt i växthuset nu?
Spännande ställe du varit på och jag vet att det är sant.
Ja jag kommer att ägna mig åt precis det jag vill hela veckan och jobba när jag vill.
Ha det gott och må gott
Annika

Moa sa...

Ja hösten är här.. gäller att förbereda sig på bästa sätt så man kan vara inne och mysa och pyssla senare i höst och vintern.. Ha en skön vecka.. och glöm inte du heller att ta det lite lugnt.. =). Vackra höstiga bilder bjuder du på förresten.. *ler*. Kram/monica

Alen Trädgård sa...

Håller oxå på att plocka in sådant som ska in över vintern och ja, inte hade jag en aning om att det var sådana mängder men det blir ju så när man hittar en massa vackra saker som man vill ha runt omkring sig;-)) Vilka underbara loppisfynd ni gjort. Det måste ju vara den bästa affärside som någonsin uppfunnits eller? Det är ju bland det roligaste som finns att gå på loppis.

Ester sa...

Det är allt lite vemodigt med höstens kånkande. Uthuset bågnar och det gamla växthus-garaget är en oframkomlig djungel. Mina växter har definitivt vuxit ifrån det lilla huset - men det finns hopp. Kanske, kanske kan det bli ett riktigt växthus till nästa sommar... Jag längtar. Och Pelle bär stenar. Olika falla ödets lotter...
Kramar Ester och Pelle

Carol sa...

I need to get some protection up for my small trees too... thanks for the reminder. There is so much work to be done and beauty all around us this time of year... and working with the earth is so rejuvenating. Lovely leaf portrait! Carol

Anonym sa...

Your purchases are so fun and full of stories! I so agree about what concrete and metal left outside become with the patina that treatment gives. How wonderful to think of garden work as healing, it certainly heals the gardener here. :-)
Frances