söndag 27 mars 2011

Snart är vårens blommor här..

Har varit ute i trädgården och sparkar runt på fläckarna av stelfrusen snö. Hela trädgården är full av rådjurs bajs efter vintern men det är bara kratta in i rabatterna som extra näring.
Nu börjar det anas på julrosorna vad som snart skall komma. Denna bilden är från förra våren. Så långt har dom inte kommit än.
 
Krokusarna har också börjat sticka upp sina strån men inte så här mycket än...men snart.
Det som är bra med vår blommor är att det är växter som man kan plantera både under buskar och mellan perenner och som senare blir täckta av något annat. Vi kallar det lager på lager metoden, vilket gör att man kan få plats med fler växter på en liten yta.

Sippor är ju en växt som vill ha ljuset på våren men står gärna under skuggigare ställen under sommaren. Bladen på blåsippan vissnar inte ner som hos andra sippor utan håller sig fina under en stor del av året.
Nu är tiden här då man inte vill vara inomhus utan bara vill vara ute och "pilla" i rabatterna för att se efter vad som snart ska komma.

Ha en underbar tid men "pilla" inte för mycket i rabatterna så att man har sönder dom känsliga skotten (det har hänt både en och flera gånger till ens stora ilska)

mvh Ken

8 kommentarer:

Anjas Hill sa...

Ett positivt inlägg som värmer lite min smått deppiga "själ": SNÖ från himmelen! I MASSOR! Hemma hos oss./Anja

Anna-Karin, Landet Krokus sa...

Väldigt vackra bildder som ger hopp om vår och liv. :l) Efter en helg i sthlm längtar jag hem till mina rabatter för att "pilla" lite.. :) Men inte för mycket... Har gjort samma misstag själv många gånger. Och man blir lika ledsen varje gång.
Kram,
Anna-Karin

Lotta sa...

Ljuvliga bilder! Här pillas det inte längre, här stampas det efter sorkarnas härjningar. Ska jag vara ärlig misstänker jag att jag förstör lika mycket som de gör.

Anonym sa...

Härliga bilder och sköna foton, visst har man petat lite förmycket någon gång, så mycket att man får vänta till året efter för att få se blomman. Har också en del blommor som ligger under kategorin: "Snartblommande". Gunilla

Hannele på Hisingen sa...

helmysigt att det går åt rätt håll

dicentra sa...

Ja visst har vi en helt underbar tid framför oss!
Har varit ute o pillat lite i de snöfyllda rabatterna.
Men ett o annat har faktiskt kommit upp!
Satte upp mina första pinnar med anti- bambi doft,vill ju inte att de tar mina högst efterlängtade vår lökar.
Rycke upp ett o annat ogräs,ja nu väntar härliga tider!

M-L

Alen Trädgård sa...

Ljuvliga bilder Ken:) Har grejat som en galning i rabatterna idag, det ligger ett uppdämt begär som måste få sitt utlopp:)) Håller vädret i sig så fortsätter jag i morgon. Det är fortfarande tjäle men det blir lite bättre för varje dag. Du menar inte att du har pillat för mycket ibland och gjort sönder växter!!! Det har jag ALDRIG gjort - NOT ;))Ha det gott/Monne

Ester sa...

Så vackert! Det är så läckert med krokus i drivor. Har mycket hellre sådana, än drivor av snö.
Vi har också massor av rådjurslämningar - inget ont som inte har något gott med sig...
Kram Ester o Pelle