onsdag 16 mars 2011

Carinas 5 i topp.


Om jag bara skulle få välja 5 favoriter i trädgården så skulle det nog vara dessa 5 jag skulle välja ut.
På 5:e plats kommer nävorna. Geranium av alla dess sorter. Brunnäva, blodnäva, ängsnäva, kungsnäva, spansknäva, biokovnäva, kungsnäva, jungfrunäva, nätnäva......osv. Jag tycker om dom för de flesta växer kompakt, vackert bladverk, underbara blommor enkla som dubbla. Samt fantastiska färger både på blad och blommor.
 På plats nr 4 så har jag satt primulan. Jag älskar denna söta blomma.  Det finns de sorter som kommer väldigt tidigt och glädjer oss med sin blomprakt, men de som kommer lite senare som tex jordvivan blommar gärna om samt har de sötaste bladrosetter som är så dekorativa i rabatten. Det är viktigt att dela dessa skönheter på hösten med jämna mellanrum, annars kan dom försvinna. Jag brukar måla med primulorna i framkanten av rabatterna.  Japanska vivor är väldigt lätta att fröså, så stora bestånd av dessa kan få en att tappa andan.
Anemone nemorosa Vitsippan...finns det en mer allmänt älskad blomma??? Hon kommer med våren och ljuset som vi alla så väl behöver. Hon kommer på min 3:e plats. Även om en helt vanlig vitsippsbacke kan röra en till tårar så slår mitt hjärta ett slag extra för dessa avarter av vitsippan. MMMmmm....

Ju längre ner på listan jag kommer desto snabbare slår mitt hjärta. Ett stackars längtande trädgårdshjärta behöver inte mycket för att gå igång. På andra plats kommer Helleborus Julrosorna. Jag vill ha dom överallt!!! Men dom trivs allra bäst i de lite skuggigare partierna. Gärna vandrande skugga under ett träd eller en större uppstammad buske. Det kommer så roliga korsningar nu. Dom börjar att synas ute i handeln här i Sverige numer. Det finns så duktiga trädgårdsmänniskor som korsar och sår dessa skönheter. Jag tillhör inte en av dom. Så jag får snällt leta......

NR 1...............
PIONER!!!!!!!!
Ni som känner oss hade nog listat ut detta på en gång. Pionen längst ner till höger är en Quad hybrid fylld gul...jösses den vill jag dra ut min kudde och täcke till. Vill inte missa en sekund när den blommar. Vi har pioner överallt. När man tror att nu får det inte plats mer...så hittar man alltid en liten plätt. Enligt noteringarna uppkommer antalet till 136 st olika pioner nu. De flesta blommar i början av Juli då har vi en öppen trädgårdsdag för allmänheten. Alla bussresor är bokade för i år. Så om ni vill komma hit så gäller det en dag.
Mer information längre fram på året.
 När man grävt ner sin nya pion på hösten så brukar den oftast blomma året därpå då blomanlagen redan är satta. Man ska då klippa av den sägs det.....men vem har hjärta till det? Sen kan det ta många år innan vissa blommar igen. Då ska man kontrollera i första hand att man inte satt den för djupt. Den vill inte heller ha för mycket näring som göder bladmassan för mycket. Vi har massor av pioner som tar tid på sig......så alla 136 blommar absolut inte.

Vad sätter igång ert hjärta i eran trädgård????
Carina

14 kommentarer:

Alen Trädgård sa...

Åh, vilka ljuvliga bilder;) fick nästan lite andningssvårigheter ett tag:) Vet inte om jag skulle kunna välja ut 5 favoriter men kanske om jag hade varit tvungen:) Nu nöjer jag mig att njuta av dina i stället. Ha det gott både du och Ken/Monne

Rosor och ruiner sa...

Tänkte väl att pionen var på 1:a plats! Det är den hos mig med, men jag har långt ifrån så många som er...köpte fyra nya i höstas, som barrotade, så jag är lite spänd på hur det skall gå, tyckte det var svårt att veta hur djupt de skulle planteras. Har ju bara köpt krukodlade förut.

Karin sa...

Jättevackra favoriter!
Karin

Lisbeth (countryliv) sa...

Jeg er næsten enig med dig (elsker jo roser)Det må være fantastisk når pæonerne blomstrer:)

Anonym sa...

Härliga bilder!
Pioner och julrosor kommer såklart på första och andra plats. Längtar till våren och se om mina nyinköpta pioner har överlevt.
Kramar i massor
Annika A

Nette sa...

Meget fine valg. Jeg synes, at det er megasvært at vælge. Roserne ville komme ind på en klar 1. plads hos mig, men de bliver jo blot smukkere ved hjælp af de andre, som du viser her :-)

Camilla sa...

Precis mina favoriter med! Så underbara bilder, säger som Monne, andningssvårigheter. Så många fina helleborus har jag inte ännu, men det är en växt som det kommer bli fler av.

De dubbla primulorna har en förmåga att gå ut sig hos mig, så det MÅSTE man ständigt skaffa nya!

Anonym sa...

Hmmm ljuvliga blomster! Inte konstigt att man längtar...
Gunilla

Med fingrarna i (j)orden sa...

Helt underbart, otroligt vilken mångfald du fick in på 5 i topp! Jag håller med om pioner, julrosor och sippor. Vivorna vill inte riktigt hos mig, men visst är de fina. Och nävor vill man inte vara utan.
Just nu älskar jag snödropparna. Bara för att de finns när jag behöver dem som mest.
Allt gott,
Eva

Lotta sa...

Underbara favoriter allihopa. Fast nr 1 hos mig är träd.... alla träd...kan inte välja!

Hanneles paradis på Hisingen sa...

jag kan inte välja.....

Ninnis sa...

Tufft att "bara" välja ut 5....jag gillar dina val. Toppenfina bilder!

/Ninni

Anjas Hill sa...

Vilka fantastiska blomkavalkader!/Anja

Anita sa...

Men ... vilka fantastisk bildkollage. Pionerna kommer definitivt som nummer 1 hos mig också tätt följd av nävorna (som blivit storfavoriter hos mig de senaste åren). Du verkar ha en fantastisk trädgård med många blomsterskatter.

Igår var jag på mässan och köpte Carina Bergius bok "Drömmen om en vit trädgård". Så nu ska jag läsa om er fantastiska trädgård.

Ha det gott!
/Anita