måndag 11 april 2011

Den stora vårrensningen.

Nu har den stora vårrensningen startat. Det är bråda dagar hos herr och fru Trädgårdsdrömmar. Eftersom allt lämnas ifred på hösten så är det en hel del vårstädning som behöver göras. Rådjuren har kommit tillbaka och hjälper oss att städa bort alla krokus och tulpaner. Varför äter dom inte torra löv?????
Idag var vi med i radio och pratade lite trädgård. Om ni vill lyssna så kan ni gå in på Radio Sjuhärads hemsida och klicka er fram.
Ken har klippt ner flertalet Rhododendron eftersom rådjuren beskärt dom rejält. Ingen ide att bli förbannad på någon annan än sig själv...att det där viltstaketet inte kommit upp. Men det är ju inte snyggt.......man blir lite ambivalent.
Ha det gott i vårsolens glans!!!
Carina

10 kommentarer:

Patricia sa...

Ja, jag har rensat idag också och just nu ser det lite tomt och tråkigt ut, men det ligger bara och väntar på att få spricka ut...Ha det så gott!

Vardagens guldkorn sa...

Visst är det skönt när man kan börja vara ute och det är behaglig temperatur och man kan börja rensa upp i rabatterna. Vilka snygga betongkanter på det första kollaget, i like betong =0)
Ja de där rådjuren, vad ska man göra? Försöker lägga ut hundhåret efter att jag kammat Tindra, ibland fungerar det , ibland inte.... våra tulpaner i år är mest blad, knopparna blev någons mellanmål =0(
Ha en bra vecka!
Linda

Tusenfröjd sa...

Ja, nu är man trött på de där evinnerliga lövhögarna som liksom aldrig tar slut... SÅ fort man vänder sig om så är de där igen!!!
Ha en fin vecka!
Kram Liv

Tant Otteskrufv sa...

Som sagt, rådjur är toppen...med gelé, gräddsås och potatis.

IET sa...

Ja så svårt det är med staket om man bor naturnära som ni. Men jag tror att om man väl sätter upp det blir man själv så småningom nästan blind för det eftersom man vet att det är nödvändigt.

Önskar att jag hade mera löv, så att jag kunde göra mer jord. Funderar på att fråga grannen om jag får kratta inne hos honom...
/i.

Alen Trädgård sa...

Jo du, alla säger så " sätt upp viltstängsel! Men det är inte bara att sätta upp inte. Du vet ju hur det ser ut här. VAR ska man sätta upp det? Runt HELA alltet. HUR ska man sätta upp det? Bergsborrning och diverse andra mek. Hur snyggt/fult blir det? Ja frågorna är många. Hoppas att ni lyckas komma på ett bra alternativ som vi kan apa efter;)) Hoppas alla fall att det löser sig för er:) Annars är det bara ett som gäller för oss stackare "GILLA LÄGET" ,kommer vi att klara det? Det är lite svårt ibland att kommentera på er blogg (vilket jag så gärna vill) eftersom jag har er "på ett annat ställe än bloggen) så det är inte av ointresse som jag inte kommenterar utan av minnesbrist:) jag glömmer helt enkelt att kolla er blogg:( f´låt Carina o Ken ska försöka att bättra mig:) Tyvärr kan jag inte lyssna på radion när ni är med (är teknisk idiot) Hoppas nu att vårsolen skiner i morgon igen:)) KRAM /Monne

Asta sa...

Ja du, de där förbaskade rådjuren. Varför äter de inte kirskål tex? Det har jag massor av. Istället för tulpaner och rosor. All min höstflox tog de i höstas precis när de skulle börja blomma.
Det är svårt att veta hur man ska göra med dem.

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Underbart att äntligen kunna tillbringa sin lediga tid ute.
Här har vi inte direkt några rådjur men vintern har tagit ett par trädpioner och min vitblommande tibast, attans också.
Kul med radiosändningen :-) Nu vet ni hur det går till.
Ha det gott - hoppas vårsolen kommer att lysa på er.
Birgitta

Anonym sa...

Jag håller med, varför äter rådjuren inte vissna löv och ogräs istället för tulpaner och rosor? Jag har så litet så det funkar att sätta upp pinnar med Råodör i rabatten, men det är ju svårt om man har större.

Trevlig helg!

Boman sa...

Vi har samma dilemma med rådjuren. Har satt upp ett sorts nät, från Allox, mellan oss och granntomten. Funkar fint och stör inte utsikten, man ser den knappt på lite håll. Gunnebostängsel mot skogen fick det bli och trästaket ut mot vägen. Lätt, inget plank, men det håller rådjuren ute i alla fall. peppar,peppar...